3D-animation

Område:
3D-animation
Program:
Blender
Bakgrund
Den här filmen gjorde jag i 3D-programmet Blender som slutprojekt i kursen ”3D-modellering och animation i open source-miljö” vid Högskolan i Gävle. Handlingen utspelar sig på en ödslig planet och filmens titel är ”Metamorfos”.
Mina tankar om arbetet
Min ambition var att skapa en film som blandar både science fiction och saga. Platsen skulle vara ett utomjordiskt månlandskap där det växer en gigantisk sagosvamp. Miljön skulle vara lite enslig och kall, men bara till en början. Jag ville att något oväntat skulle ske därute på den ensliga månen, så jag bestämde mig för att en älva skulle dyka upp och svinga sitt magiska spö, och därefter skulle scenen förändras totalt. Den här förändringen är också det begrepp som jag har tagit fasta på när jag har gett filmen titeln ”Metamorfos”, vilket betyder förvandling.
Jag har modellerat månlandskapet, svampen och älvan för hand. Samtliga modeller har både enkla enfärgade material men även material som har varierande glansighet, vilket gör modellerna mer levande. Till landskapet har jag använt mig av en filtextur som föreställer marmor och svampen har ett emissionmaterial som ”tänds” vid en angiven tidpunkt, vilket skapar en så kallad bloom-effekt. Älvan är riggad med en armatur som jag har använt för att animera hennes rörelser. På bilderna nedanför kan du se några utdrag från min arbetsprocess, till exempel hur modellerna ser ut under ytan i sitt wireframe-läge och hur älvans armatur ser ut.



